קורס דיגיטלי (פודקאסט) 'לעומק החמלה' – קישורים לשיחות, למדיטציות ולחומרים הנלווים

יקרים, יקרות,

ברשומה הזו נציע הנחיות מפורטות וחומרים נלווים להאזנה ושימוש מיטיב בפודקאסט, כדי להפוך את ההאזנה לתהליך עומק טרנספורמטיבי. בהמשך פירוט השיעורים ולאחר כל שיעור קישור לחומרים הנלווים. אנחנו מקווים שהתרגול הזה יציע תמיכה והתמרה בעת המורכבת הזו.

בסוף הדף קישורים לפתיחת הקורס באפליקציות הפודקאסט השונות.

אחרי חודשים רבים של עבודה הושלמה העבודה על העונה הראשונה של הפודקאסט. התודות כולן נתונות לאורית אלטרץ שעמלה ללא לאות על הקמת הפודקאסט מהמסד ועד הטפחות. היא השתמשה בשיעורים ומדיטציות מונחות שלי, אך העבודה כולה שלה והפרויקט הנדיב והמדהים הזה כולו בזכותה. סאדהו!

הקורס הדיגיטלי הזה מוצע ללא עלות, נשמח מאוד לתמיכה שלכםן בהמשך ההוראה וההפקה. ניתן להציע דאנה בקישור כאן (פייבוקס בלבד), מידע על דאנה עבור סטי בקישור כאן.

אנחנו ממליצים להצטרף לתפוצת המיילים של הפודקאסט כדי לקבל עדכונים https://did.li/2kMlCאפשר גם להצטרף ישירות לווצאפ כאן: https://did.li/zXwaa

אנו ממליצים להאזין לסדרה כקורס מונחהלהאזין לשיחה ואז לתרגל במשך שבוע את התרגול הנלווה.

ברשומה שלפניכםן:

  1. פירוט כל הפרקים בעונה הזו של הפודקאסט
  2. בסוף כל פרק קישורים לחומרים נלווים שהוזכרו בשיעור.
  3. לאחר הפרקים פירוט המדיטציות השונות שמותאמות לשיעורים.
  4. בסוף הדף ישנם קישורים לפתיחת הקורס באפליקציות הפודקאסט השונות.

~שיהיה תרגול מיטיב ומשחרר ושתתפתח הרבה חמלה~

הסדרה מתבססת על הקורס 'לעומק החמלה' שניתן בעמותת תובנה ב-2020. חמלה היא אחת האיכויות החשובות בדרך הבודהיסטית. לפיתוח חמלה יש את הפוטנציאל להביא להטבה בחיי הנפש שלנו, לראייה משחררת ומדויקת של המציאות, וכן לעבודה נכונה עם סבל ואי-נחת.

ההמלצה שלנו היא להאזין לשיחה ואז לתרגל במשך שבוע את התרגול הנלווה.

פירוט הפרקים בפודקאסט:

  1. פרק ראשון: מבוא לנושא החמלה בבודהיזם

בשיחה זו מוצגת ההגדרה של חמלה בבודהיזם ונפרט איך מתרגלים אותה. נדון במושגים של חמלה מול אהבה, וחמלה מול רחמים, ונראה מה ההבדל ביניהם. כמו כן נדבר על החמלה כמנוע לדברים נוספים.

חומרים נלווים: 1) קַרוּנַא מַגַּה – דרך החמלה: | תיקון אדם-תיקון עולם:https://did.li/yX0YH

2) פרק בשם חמלה ושלוש רמות של חמלה, מתוך ספרו של הדלאי לאמה: "התמרת התודעה, הנחיות ליצירת חמלה": https://did.li/72Yw5

תרגול נלווה: תרגול חמלה – הוראות כלליות של תרגול חמלה. תרגול של חמלה לעצמי, לאדם אהוב ושוב לעצמי.

2. פרק שני: על הקשר שבין אנאטה ודוקהה

שיחה על הקשר שבין אנאטה ודוקהה. אנאטה הוא מושג המתייחס לרעיון שאין עצמי נפרד וקבוע. נדון ברעיון זה. הניסיון שלנו להיצמד לאני קבוע מונעת התפתחות של חמלה לשינויים שמתרחשים ויתרחשו בנו. שינויים שכאלה ואפילו דרמטיים הם אפשריים כיוון שהעצמי ארעי. נראה גם כיצד חמלה שאנחנו מפנים לאדם אחר עשויה להתפתח לחמלה עצמית כלפי חלקים בעצמינו  שאיננו אוהבים. נקרא שיר של תיך נאט האן מתוך ספרו being peace.

חומרים נלווים: 1) שירו של תיך נאט האן – לעבוד למען השלום (https://did.li/Hn0YH)

תרגול נלווה: הנחיות ותרגול חמלה בעקבות שירו של תיך נאט האן.

3. פרק שלישי: הריקות ככנף השנייה לחמלה

שיחת דהרמה על הבנה ותרגול של ריקות ככנף השנייה לחמלה. נכיר את הרעיון של התהוות הגומלין התלויה ונקרא שיר של דוגן שמדגים אותו: כיצד אנו מוגשמים ע״י התופעות כולן. האני כאשליית חושים, כיוון שאין גבול ברור ביני לבין העולם. נראה גם איך זה מתבטא בעולם הרגשי שלנו. היכולת שלנו להרגיש אחרים (אם זה ע״י אמפתיה או סנכרון), מביאה לכך שאנו חווים דוקהה של אחרים. הדוקהה של העולם יכולה לחדור אלינו.

חומרים נלווים: 1) פרק מהדוקטורט: לפרק ולהרכיב מחדש – ריקות והתהוות מותנית: https://did.li/tWfIw

2) שירו של דוגן – ״ללמוד את דרך הבודהה פירושו ללמוד את עצמי״: https://did.li/EoTNf

3) שירו של תיך נאט האן – קיום שלוב: https://did.li/Vzlrl

תרגול נלווה: תרגול אי היאחזות באני.

4. פרק רביעי: מאמץ נכון

שיחת דהרמה על תשומת לב נכונה, מאמץ נכון, וריכוז נכון. נתאר את תרגול המדיטציה כאימון: אימון מנטאלי בהתבוננות. כמו כל אימון אחר גם כאן נדרש מאמץ נכון. נשאל את השאלות מהו מאמץ נכון? מהו מאמץ חסר לעומת מאמץ יתר בהקשר של תרגול? כמו כן נראה שחלק מהתרגול הוא בידיעת הפירות שלו, אבל מבלי להיאחז בהם. ניתן לראות זאת כלרצות לשאוף ולהרפות.

  • פרק זה לא קשור ישירות לתרגול ופיתוח חמלה והוא ממוקד בתרגול המדיטטיבי של מיינדפולנס/ ויפסנא.

תרגול נלווה: הוראות ותרגול של חמלה לעצמי ולאדם אהוב.

5. פרק חמישי: תרגול המוליד חמלה

שיחת דהרמה על חמלה שנולדת מתוך התרגול. התרגול של ויפאסאנה כמשלב מאמץ נכון בצד רכות. קיים ריקוד בין שני הקצוות. נראה כיצד תשומת לב נכונה כוללת גם מטא (התכוונות אוהבת) המביאה רוך לתוך התרגול. זה מזכיר לנו שגם התרגול האישי שלנו הוא חלק מהכוונה הטובה בעולם. נראה שהחמלה יכולה להיוולד מתוך תרגול של מטא ודאנה (נדיבות, נתינה) וגם מתוך תרגול וויפאסאנה. הציר המחבר בין כל התרגולים הוא הריקות (אנאטה). נדון כיצד תרגול אנאטה גורם לכך שאנחנו יוצאים מעצמינו ונעשים ערים לדוקהה בעולם. אזי יכולה להתעורר הבודהיצ׳יטה: ראיית מציאות צלולה על הדוקהה שבה. נדבר על הקשר שקיים בין חמלה עצמית לבין חמלה לאחרים, והאיזון שנדרש ביניהן.

חומרים נלווים: 1) הדרשה על ההתכוונות האוהבת (המטא סוטה): https://did.li/AF5fT

2) פרק מהדוקטורט: התהוות הגומלין המותנית כגשר בין ריקות לחמלה: https://did.li/2iaZH

תרגול נלווה: תרגול חמלה בהשראת משפטים מהמטא-סוטה.

6. פרק שישי: בודהיצ׳יטה (חלקים א, ב)

שיחת דהרמה על חשיבות הכוונה בתרגול. נדון כיצד התרגול משפיע לטובה על המתרגל אך כמובן גם על סביבתו. הנכחת מטא (התכוונות אוהבת) ובודהיצ׳יטה בתחילת המדיטציה מייצרת מוטיבציה מדויקת לתרגול: הלוואי ואתעורר למען כל היצורים החשים. נדון כיצד הבודהיצ'יטה מתכוונן באופן כזה שממוסס את ההפרדה בינו לבין האחרים. לשאלה מהי השליחות שלנו, ניתנת תשובה פשוטה בבודהיזם, לשרת. זה יכול להיעשות באופנים שונים אבל בדגש על התכוונות אישית להרבות טוב בעולם. חוק הקארמה מייחס חשיבות עליונה לכוונה. עלינו לדייק כוונה של כל פעולה. תרגול דאנה (נתינה) למשל יגרור נדיבות של הלב, ואז תצמח אהבה בעקבות תרגול הנדיבות.

חומרים נלווים: 1) פרק הבודהיסטווה מתוך הספר הלב הנבון של ג׳ק קורנפילד: https://did.li/Wzlrl

2)פרק על חוק הקארמה והאימון האתי בדרך הבודהיסטית (נכתב עי סטי אל-בר וקרן ארבל). לקוח מתוך הספר דברי הבודהה: https://did.li/uWfIw

תרגולים נלווים: מדיטציה מונחית מחמלה לבודהיצ'יטה.

תרגול חמלה: דמיין עצמך כפליט.

7.       פרק שביעי: תרגול חמלה בחיי היומיום (חלקים א, ב)

בפרק זה נדון בראיה צלולה המכוונת את החמלה אל שורשי הסבל הרוחני שהם שלושת הרעלים: השתוקקות, סלידה ובורות. נתבונן בהשקעה שלנו בפתרון סבל רוחני אל מול ההשקעה בפתרון סבל חומרי. נדון בחשיבות התרגול העצמי. נראה כיצד כל אספקט בחיינו הוא קרקע לתרגול, ולכן נדרשת התכוונות נכונה כדי שכל פעולה אכן תתממש כתרגול. אנחנו מדייקים את החמלה ומפתחים אותה לטובת שחרור כל היצורים החשים. נזכיר את שמונה תופעות היומיום, שהן ארבעה זוגות של הפכים: עונג וכאב, שבח והאשמה, רווח והפסד, תהילה ואלמוניות.  נכיר את שמונה הבתים על התמרת התודעה מאת גֶנשֶה לאנגרי תאנגפּה.

חומרים נלווים: 1) שמונה בתים על התמרת התודעה מאת גֶנשֶה לאנגרי תאנגפּה: 

https://did.li/82Yw5

2) התמרה באמצעות אלטרוּאיזם – פרק מתוך ספרו של הדלאי לאמה: “התמרת התודעה, הנחיות ליצירת חמלה": https://did.li/odraa

תרגולים נלווים: תרגול חמלה לי, לאדם אהוב, ולאדם שקשה לי איתו.

תרגול חמלה לי ולאדם אהוב. להנכיח דוקהה ולאחל שינוי.

8. פרק שמיני: שיחת סיכום של הסדרה לעומק החמלה

שיחת סיכום של הקורס לעומק החמלה. נדבר על משמעות של קהילות. נכיר את השאלות שאנו יכולים להעזר בהן ולהתכוונן בעזרתן בהכרעה של דילמות בחיינו: (1) מה יעשה יותר טוב בעולם? ו- (2) מה ייקדם את התרגול שלי? גם מרטין בובר – בפרדס החסידות – אומר דבר דומה: הבא לתקן יתחיל בו בעצמו. קודם כל עבודה פנימית ואח״כ יציאה מעצמינו כדי להיטיב עם העולם. נבחין בין תרגול על הכרית עם חמלה בלתי מוגבלת, לבין הפעולה המוגבלת בעולם. התרגול מפגיש אותנו עם המוגבלות שלנו כאנשים ועם הדוקהה הקשורה לכך.

נציג שלוש דרכים לתרגול ביומיום: 1) נתינה (נדיבות), אני מוותר על משהו שיקר לי למען האחר. הרפיה מהוקרת העצמי. דאנה. 2) משמעות – בודהיצ׳יטה. 3) התעלות – מעל מי שאני עכשיו, התעלות מעל הרגלים ומגבלות.

נסכם את הקורס במחשבה איפה כל אחד ואחת מאיתנו יכולים למצוא מקום בעולם שבו הם יכולים לתרגל את השילוב של שלוש הדרכים הללו? ואיך אנחנו מביאים אהבה חמלה וחוכמה (דהרמה) לעולם?

חומרים נלווים: 1) פרק מהדוקטורט: הוויה שלובה: https://did.li/zF5fT

תרגול נלווה: חמלה לעצמי, חמלה לאדם אהוב, חמלה לאדם נטרלי, חמלה לאויב ובסוף שוב חמלה לעצמי.

9. פרק תשיעי (בונוס 1): הכרה בטוב.

שיחת דהרמה על התירגול של ההכרה בטוב. נציג את התירגול שלקוח מתוך הלם רים (הדרך המדורגת להארה) שמהותו היא ההכרה במה שיש ובמה שטוב. נציג את חמש הרפלקציות המרכזיות של התרגול (לפי רוזמרי וסטיב ויסמן): ההכרה בטוב על שיש לי דרך, בריאות, רווחה, חופש ואהבה. נדון בכל אחת מהן וגם במכשולים שעלולים לעלות יחד איתן בזמן התרגול. המפגש ניתן במסגרת נלנדה.

חומרים נלווים: 1. מאמר על תרגול הכרה בטוב כאן; תודה לדניאלה שמגר שהעלתה על הכתב.

2. מדריך לתרגול חמלה והכרה בטוב בקישור כאן, תודה לסילבי בורודטי דניאל שיצרה את המדריך על סמך המדיטציות.

תרגול נלווה קצר: תרגול הכרה בטוב (17 דק).

תרגול נלווה ארוך: תרגול הכרה בטוב דומה לתרגול התשיעי אבל באורך של 30 דק.

https://did.li/RnfZH

10.  פרק עשירי (בונוס 2): קארמה.

שיחת דהרמה על חוק הקארמה. נדון באופן שבו התודעה שלנו מתעצבת ומהן הנחות היסוד בפסיכולוגיה הבודהיסטית. נראה כיצד לכל פעולה מכוונת שאנו עושים יש השלכות, ואיך כל כוונה וכל פעולה משאירות חותם בתודעה. נדבר על האופן שבו החותמים מתחזקים ויוצרים דפוסים. נדון ברצף: ״זרע מחשבה קצור פעולה, זרע פעולה קצור הרגל, זרע הרגל קצור אופי, זרע אופי קצור גורל״.

חומרים נלווים: 1. מאמר נוסף על קרמה בקישור כאן.

2. גרסה נוספת כאן.

3. מאמר של אג'האן בודההדאסה על קרמה כאן.

קישורים לפודקאסט באפליקציות השונות:

קישור לפתיחת הפודקאסט ב spotify: https://did.li/WF3fT

קישור לפתיחת הפודקאסט ב Amazon music: https://did.li/dRuTY

קישור לפתיחת הפודקאסט ב Apple Podcasts: https://did.li/Ct9YH

קישור לפתיחת הפודקאסט ב Google Podcasts:  https://did.li/TEACN

קישור לפתיחה ביוטיוב: https://did.li/0Hzaa

לאחרונה צורפנו גם לפודקאסט ישראל – ניתן להיכנס בקישור כאן.

תודות:

במסגרת התודות, פרט להודיה לאורית, ראוי להודות לורד כספי שפתחה את ערוץ היוטיוב והתחילה את העבודה הדיגיטלית, לאיילת גיבור שניהלה את הערוץ במשך שנים, לעמית גפנר שמנהל אותו היום ולעוד מתנדבים ומתנדבות רבות נוספות שסייעו לאפשר הדהרמה להיות.

הלוואי שכל מעשינו יישאו פרי

יביאו ערות, יעוררו חמלה, אהבה וחמלה

בלבנו ובלבם של כל היצורים החשים.

מטא,

אורית וסטי