התמרת התודעה

"שמונה תופעות אלו מניעות את העולם, והעולם מונע על ידי שמונה תופעות אלו,
אילו שמונה?
הישג ואובדן, הצלחה וכישלון, שבח וביקורת, עונג וכאב."

בדרשה על שמונה התופעות של העולם מונה הבודהה ארבעה צמדים שהם חלק יסודי בחיי היום-יום שלנו. בכל צמד ישנה תופעה אותה אנו חווים כטובה – הישג, הצלחה, שבח ועונג – ותופעה אותה אנחנו חווים כשלילית – אובדן, כישלון, הפסד, ביקורת, האשמה או כאב.

במהלך הסדרה נכיר את שמונה התופעות, ונכיר את הצעתו של הבודהה לאופן ההתייחסות המיטיב והמשחרר לתופעות אלה.

בחלקה השני של הסדרה נכיר את הטקסט הטיבטי "שמונה בתים על התמרת התודעה" שמתייחס לשמונה התופעות או הטרדות מתוך גישה של שינוי רדיקלי של אופן ההתייחסות שלנו אליהם.

הקורס מתאים אך ורק למתרגלים/ות בעלי/ות ניסיון ובעלי/ות היכרות עם הדרך הבודהיסטית

עלויות הקורס – הקורס מוצע ברוח ה"דאנה" (נתינה מתוך נדיבות הלב). ניתן להציע דאנה לתמיכה בהפקת הפודקאסט https://did.li/Gcpaa (פייבוקס בלבד),

מידע על דאנה עבור סטי https://did.li/vpKaa.

בתחתית העמוד מופיעים הלינקים להאזנה באפליקציות השונות.

שיהיה תרגול מיטיב 

♥️
סטי ואורית

פירוט השיחות התרגולים והחומרים הנלווים לקריאה:

שיחה 1 – הכרות עם הדרשה על שמונה התופעות של העולם

הדרשה על שמונה התופעות של העולם היא דרשה שמתייחסת לארבעה צמדים:
הישג ואובדן,
הצלחה וכשלון,
שבח ובקורת,
עונג וכאב.

נדון בהתייחסות לכל אחת מהתופעות כנקרתה בדרכי, ונקשר לגורמים ותנאים ולשאלת הבחירה החופשית.

תירגול 1 הכרה בטוב – הכרת תודה על בריאות ודרך.

 

————————————————————————————————————–

 

שיחה 2  – שמונה התופעות אל מול שלושת מאפייני הקיום

נמשיך לדון בדרשה על שמונה התופעות של העולם. נדון בהבדל בין הישג הצלחה ושבח? נראה כיצד אפשר לראות את שמונה התופעות כשמונה מוטיבציות המניעות אותנו לפעולה, אנחנו משתוקקים לנעימות מבניהן וסולדים מהלא נעימות. נראה את הקשר למושג הודנה של נעים, לא נעים, ונטרלי.

נראה את החיבור של שמונה התופעות לשלושת מאפייני הקיום – ארעיות, דוקהה, ואנאטה.

תרגול 2

נקרתה בדרכי מדיטציה. נקרה בדרכי הישג + מדיטציה שקטה + הכרה בטוב.

שיחה 3 – הכרה בטוב

נציג את מהות התרגול ומטרתו: הכרת תודה על דרך, בריאות, עושר, רווחה ואהבה. נדון בקשר בין תרגול ההכרה בטוב לתרגול ארעיות. נבחן את המכשולים שאנו עלולים להיתקל בהם במסגרת התרגול של הכרה בטוב.

תרגול 3

תרגול הכרה בטוב. הכרת תודה על בריאות, דרך ורווחה.

חומרים נילווים

  1. לינק לפוסט על הכרה בטוב.
  2. על הכרה בטוב ושמחה – ספר האושר.

שיחה 4 – נקרתה בדרכי תודעה

נדון במה הוא אידיאליזם תרגולי ואיך אנחנו מתמודדים איתו. נסתכל על התודעה ״כנקרתה בדרכי תודעה״. נקשר זאת לתרגול של אנאטה, התודעה נוצרת בכל רגע כתולדה של גורמים ותנאים (פנימיים וחיצוניים).  נכיר את שלושת סוגי הדוקהה: דוקהת הדוקהה (סבל), ויפארינאמה דוקהתה (הדוקהה של הארעיות), הסבל שמקורו בהאחזות, וסנקרה דוקהתה (הדוקהה שקשורה להבניית העצמי). נראה כיצד שלושת סוגי הדוקהה קשורים לשלושת מאפייני הקיום (דוקהה, ארעיות, אנאטה) ואיך זה מתקשר לאופן שבו אנו מתמודדים עם שמונה התופעות של היומיום.

תרגול 4

התבוננות על מערכת היחסים שלנו עם אחת התופעות במדיטציה שקטה וסיום בהכרה בטוב.

שיחה 5 – חוק הקארמה והקשר לשמונה התופעות

נדון במשמעות מושג הקארמה בעולם הבודהיסטי.

זרע מחשבה קצור פעולה,

זרע פעולה קצור הרגל,

זרע הרגל קצור אופי,

זרע אופי קצור גורל.

נדון בחוק הקארמה – איך התודעה מתהווה ומשתנה. נקשר לדאנה (נתינה) שהיא פעולה של אהבה, כך שתרגול של נתינה מוליד אהבה.

נראה מהי חשיבות הכוונה בנוסף לחשיבות הפעולה והתוצאה.

תרגול 5

הכרה בטוב לתרגול של צמיחה עם התופעות.

חומרים נילווים

  1. פוסט – בובר על הקשר בין אידאת הטוב, סבל וחזון
  2. מבוא – ארבע משימות – ארבע אבני ראשה – בצ'לור (מתוך הדוקטורט של סטי)

שיחה 6 – הכרות עם שמונה בתים על התמרת התודעה

התחלת טקסט חדש – שמונה בתים על התמרת התודעה מאת גנשה לאנגרי תאנגפה. טקסט שהוא חלק ממסורת הלו ג׳ונג הטיבטית (התמרת התודעה). נתחיל בבית הראשון: ״בהחלטה נחושה להגיע למטרה הגבוהה ביותר, למען רווחת כל היצורים החשים, שעולה בערכה אף על אבן המשאלות, הלוואי שיהיו הם יקרים בעייני בכל זמן.״ נעסוק בהגדרת הבודהיסטווה – להשתחרר למען כל היצורים החשים. נעסוק בשאלה האם יש הבדל בין תרגול על הכרית לפעולה בעולם? איך הופכים את חיי היומיום לתרגול? ולאן מכוון התרגול? נדון בפער בין הלב והחמלה האינסופיים של בני האדם לבין המגבלה של העשייה הסופית (יש לנו רק שתי ידיים).

דרך הבודהיסטווה היא הלך רוח משחרר והיא משנה את ההתייחסות שלנו לדוקהה. הבודהיסטווה מתרגל בכך שהוא לוקח על עצמו דוקהה של אחרים. נקרא את הבית החמישי ונדון בו: ״כאשר אחרים מקנאתם בי, פוגעים בי, מתעללים בי ומשמיצים אותי, הלוואי שאקח על עצמי את התבוסה ואציע לאחרים את הניצחון.״

תרגול 6

מדיטצית התכוונות למען כל היצורים החשים וחלק שקט.

חומרים נילווים

  1. טקסט – שמונה בתים על התמרת התודעה
  2. התמרה באמצעות אלטרואיזם – פרק מתוך ספרו של הדלאי לאמה
  3. Diana Winston – Dharma is service

שיחה 7 – בתים שני ושלישי

הבית השני: ״כאשר אני בקשר עם מישהו, הלוואי שאראה את עצמי פחות חשוב מבין כולם, ומתוך מעמקי ליבי, ביראת כבוד אראה אותם כנעלים.״

בית שמזמין אותנו לפורר את הריכוז והחשיבות העצמית. תרגול שבא להיאבק באוטומטים שלנו. תירגול של קצוות. בית שלישי – חמלה כתרגול של ריכוז ונוכחות עם האחר: ״הלוואי שבכל מעשיי אחקור את מעמקיי תודעתי. וברגע שעולים בי מחשבות ורגשות מאמללים – משום שהם מסכנים אותי ואת האחרים – הלוואי שאתמודד איתם בעוז ואמנע אותם״

בכל המעשים המטרה היא לחקור את מעמקי תודעתינו.

תרגול 7

מדיטציית חמלה – חמלה לרגשות מאמללים שעולים מול גנאי (עם הוראות קצרות בהתחלה).

שיחה 8 – הבית הרביעי

שיחה על הבית הרביעי: ״כאשר אראה ישויות בעלות אופי לא נעים, מדוכאות בידי שליליות וסבל, הלוואי שיהיו יקרות לליבי – משום נדירותן – כאילו גיליתי אוצר אבני חן!״

נדון ביכולת לעבוד עם שלושת הרעלים, ולתרגל עם דוקהה.

תרגול 8

מדיטציה על חמלה לי ולאדם אהוב.

שיחה 9 – הבתים השביעי והשמיני

בית שביעי: ״בקיצור, הלוואי ואציע טובות ואושר, לכל האימהות שלי הישירות והעקיפות, הלוואי ואקח על עצמי בדממה, את כל פגיעותיהן ומכאוביהן של האימהות שלי.״

נדון ביחס שלנו לאידיאלים (לנשגב). בבודהיזם המאוחר הגיבור חש חמלה אינסופית. כשהלב פתוח והחמלה מופיעה, תמיד עולה השאלה האם אני עושה מספיק. הבית הזה מטפל בפער בין מה אנו אמורים לעשות והיינו רוצים לעשות, ובין מה שאנו באמת מסוגלים ועושים. העיסוק בפער צריך להיות ללא אשמה בושה וסלידה. הצורך לדעת לזהות את המצבים המנטליים הלא מיטיבים של הרגשות העוכרים. נדון בשאלה מהו המינון הנכון של תרגול על הכרית ולימוד, מול עשייה בעולם, שהרי העשייה בעולם יכולה להיות גם היא תרגול.

בית שמיני: ״הלוואי שיישאר הדבר מטוהר, מזיהומן של שמונה הטרדות היומיומיות, ולוואי ואני, משהכרתי את כל הדברים כאשליה, חופשי מהיצמדות, אשתחרר מכבלי.״

ארצה לשמור את תודעתי מטוהרת משמונה טרדות היומיום (כשלון, הפסד וכו). הבית השמיני מסתיים בהתייחסות לריקות. נראה כיצד המצב הנוכחי בארץ מאפשר לנו ללמוד משהו על היחס שלנו לכל הסובלים בעולם (פרופורציה רחבה). מגע עם המגבלה האנושית. חובה לעבור דרך תרגול שמתמודד עם הכאב שבמודעות למגבלה. נדון באיזון שנדרש בין חמלה לחוכמה (ריקות).

תרגול 9

בין חמלה לריקות. המציאות כאשלייה. היכולת המוגבלת לעזור לאחרים. חמלה עצמית במצב שכזה. קבלה רדיקלית של חוסר האונים. הרצון להמשיך לצמוח ולטפח את התודעה. הלוואי שתמיד אמשיך לנסות להושיט את ידי בחמלה לאדם אהוב וגם לכל היצורים החשים.

שיחה 10 – שיחת סיכום של הדרשה

נדון בתרגול בחיי היומיום וכיצד הוא מותנה בתנאים ונסיבות. נחשוב יחד איך אני משמר תרגולים רבי ערך לאורך זמן. נעשה סיכום של טקסט שמונת הבתים.

תרגול 10

מדיטציית הכרת תודה על שינוי שחל בי במהלך הקורס.


קישורים להאזנה באפליקציות השונות:

spotify:

https://did.li/KNErl

Amazon music:

https://did.li/dRuTY

פודקאסט ישראל

https://did.li/jazIw

יוטיוב

https://did.li/vCcOf