קבלה רדיקלית

קבלה רדיקלית משלבת בין קבלה מוחלטת של מי שאנחנו ממש עכשיו, לבין השאיפה להמשיך תהליך של שחרור והטבה של חיינו.

לכאורה נדמה שיש סתירה בין הדברים, אך למעשה הם מהווים השלמה זה לזה, כמו שניסח זאת בהנטה הנפולה גונרטאנה:

"התהליך של להפוך למי שתהיי, פירושו תחילה, קבלה מוחלטת של מי שאת כעת".

 

הסדרה קבלה רדיקלית מציעה רצף של שיחות ותרגולי מדיטציה להעמקה בנושא מפרספקטיבה בודהיסטית.

ההמלצה היא להקשיב לשיחה ואז לתרגל את המדיטציה במשך שבוע לפחות כדי להעמיק בה ולפתח מיומנות.

בתחתית הפוסט קישורים לפודקאסט באפליקציות השונות.

אנחנו ממליצים להצטרף לרשימת התפוצה שלי כדי לקבל עדכונים

הקורס הדיגיטלי הזה מוצע ללא עלות, נשמח מאוד לתמיכה שלכםן בהמשך ההוראה וההפקה. ניתן להציע דאנה בקישור כאן (פייבוקס בלבד), מידע על דאנה עבור סטי בקישור כאן.

נשמח גם אם תעזרו לנו להפיץ את הקורס-פודקאסט לכל מי שיכול.ה להנות ממנו ולהיעזר בו.

שיהיה תרגול מיטיב 🍏♥️
סטי ואורית

————————————————————————

פירוט השיחות התרגולים והחומרים הנלווים לקריאה:

שיחה 1: מהי קבלה רדיקלית

בשיחה זו נציג את רעיון הקבלה הרדיקלית בתורה הבודהיסטית.

תמצית הרעיון מובעת בציטוט הבא

"The process of becoming who you will be begins with total acceptance of who you are"

(Henepola Gunaratana)

מחד – הזמנה לקבלה מוחלטת ללא פשרות של מי שאני עכשו, מאידך – יש פה תהליך של התפתחות, ללא ויתור על שאיפות. נדון באופן שבו רעיון הקבלה הרדיקלית מובע כבר בארבע אמיתות האצילים המהוות את הבסיס לתורה כולה. הן מתארות קבלה רדיקלית של הדוקהה ושל מאפייני התודעה האנושית שיוצרות אותה.

נדון בהכרה בטוב כמרכיב משמעותי בקבלה הרדיקלית. אימון התודעה להתמקדות בטוב, יוצר נוגדן לתחושה שאנחנו לא מספיק טובים. נציג את תרגול ההכרה בטוב, שעוזר בפיתוח היכולת לשמוח על מה שיש, ואת המכשולים שעלולים להתעורר בדרך.

תרגול 1

הכרה בטוב. הכרת תודה על דרך. הכרת תודה על שינוי שהתרחש בנו.

שיחה 2: הקשר בין קבלה רדיקלית לאנאטה

נפתח בדיון ברעיון של רציפות העצמי מול האנטאה (העדר עצמיות קבועה ונפרדת). נחשוב על הקשר שלנו כמי שאנחנו ברגע זה, למי שהיינו ומה שעשינו בעבר. נבחן כיצד הפער בין העצמי האידיאלי (המדומיין) לבין איך שאני רואה את עצמי כיום, הוא מקור לדוקהה (סבל). הקבלה הרדיקלית קוראת לי לקבל את עצמי כפי שהנני עכשיו, כולל כל התנועות המכאיבות שקיימות בי. נראה כיצד התרגול של הכרה בטוב מסייע לנו בצמצום הפער בין העצמי האידיאלי לבין התפיסה שלי בנוגע למי אני עכשיו.

תרגול 2:

מדיטציית הכרה בטוב על בריאות והרהור על שינויים שחלו בי.

חומרים נלווים לקריאה:

1) פוסט על קבלה רדיקלית ותיקון עולם  

2) פוסט על בחירה חופשית וקבלה רדיקלית בתקופות סוערות – "להסיט את הספינה ממסלולה"   

3) צילום מתוך אחרית הדבר מאת סטי אל-בר וקרן ארבל מהספר דבריי הבודהה : ״האימון בחוכמה: העדר עצמי נפרד וקבוע וההתהוות המותנית״

שיחה 3: חוק הקארמה

נציג את מונח הקארמה בבודהיזם ונראה מהם מקורותיו הקדומים יותר. נראה כיצד הבודהה שם את הדגש על הכוונה בבסיס הקארמה. הפעולות שאני עושה מעצבות את התודעה שלי בהתאם לכוונות שלי. כך שחוק הקארמה הוא גם חוק פסיכולוגי ולכן קריטי להבנה של אנטאה (העדר עצמיות קבועה ונפרדת) ולהבנת קבלה רדיקלית. חוק הקארמה הוא חוק הסיבה והתוצאה:

זרע מחשבה, קצור פעולה.

זרע פעולה, קצור הרגל.

זרע הרגל, קצור אופי או אישיות.

זרע אופי או אישיות, קצור גורל.

נדון בעקרון לפיו אני היורש של הקארמה שלי ואני היוצר של הקארמה שלי. נקשר את זה לאנאטה ולקבלה רדיקלית של כל מה שהיה וכל מה שיש, כולל הקארמה שלנו. נקשר גם להכרה בטוב ולחמלה עצמית. ההבנה של חוק הקארמה היא גם ההבנה שאנחנו כל הזמן מושפעים מגורמים ותנאים.   

תרגול 3:

תרגול קבלת מה שעולה במדיטציה. הפרק כולל הנחיות – להתבונן ברגעים של חוסר שביעות רצון ממה שעולה בתודעה שלנו בזמן מדיטציה. לפי הבודהה תרגול ויפסאנה הוא לשבת ללא השתוקקות, ללא סלידה וללא בורות (שלושת הרעלים). במדיטציה אנחנו משתדלים להרפות מהם. ההזמנה היא לעצור ברגע שאנחנו מבחינים במעגלים הלא מיטיבים הללו.

חומרים נלווים לקריאה בנושא קארמה:

1) פרק 3.4 חוק הקארמה – כיצד נוצרים התניות והרגלים תודעתיים?

2) צילום מתוך אחרית הדבר מאת סטי אל-בר וקרן ארבל מהספר דבריי הבודהה : ״חוק הקארמה והאימון האתי בדרך הבודהיסטית״

שיחה 4: הדוקהה כבסיס לתרגול

נפתח בהרהור על שני כוחות מרכזיים במאהיאנה, מצד אחד, הצד הרציונלי שכולל את הקארמה כחוק סיבה ותוצאה, ומצד שני מושג הריקות, שמרוקן את כל המושגים מקיום עצמי קבוע ונפרד. נציג שוב את ארבע האמיתות ונתעמק באמת הראשונה אודות קיום הדוקהה (סבל). נדבר על סוגי דוקהה ונראה איך אפשר לזהות את מקורותיהם ולכבות אותם.

תרגול 4:

תרגול של קשב פתוח וקבלה. 

חומרים לקריאה אודות ארבע האמיתות הנאצלות

שיחה 5: חמלה

בשיחה זו נבחן את הגדרת החמלה בבודהיזם. החמלה רואה את הדוקהה ושואפת להפסקתה. נראה כיצד החמלה היא מנוע לשינוי ולשחרור. נדון ברמות חמלה לפי הדלאי למה. נבחן את שתי הכנפיים של התורה והתרגול: ריקות וחמלה, ונראה את הקשר המתחייב ביניהן. ריקות נכונה היא ריקות שרואה חמלה. חמלה נכונה היא חמלה שיודעת ריקות. נדון בהבדל בין חמלה לרחמים ולאהבה.  

תרגול 5:

תרגול של חמלה לי ולאדם אהוב עם דוקהה דומה לשלי.  

חומרים נלווים :

1) בודהיצ'יטה: התכוונות של חמלה

2) שלוש רמות של חמלה מתוך ספרו של הדלאי למה.

שיחה 6: ריקות והתהוות גומלין תלויה

נדון באופן בו הריקות והתהוות הגומלין התלויה הן שני צדדים של אותו המטבע. נדבר על ריקות, כשהכוונה הראשונית היא ריקות מעצמיות נפרדת וקבועה. אשליית הנפרדות, אנחנו חיים בתחושה מוטעית שהגוף שלנו והעצמי שלנו הם מערכת סגורה. אולם למעשה גם הגוף שלי הוא תוצר של גורמים ותנאים.

נדבר על מהי התהוות גומלין תלויה, כיצד אנחנו וכל התופעות בעולם נמצאים בהתהוות מתמדת מתוך יחסי גומלין. בכל רגע אנחנו מתהווים בהתאם לתנאים והגורמים.    

תרגול 6:

מדיטציה על אנאטה והתהוות הגומלין התלויה.

הוראות למדיטציה שבה אני יודע את עצמי בתוך התהוות הגומלין המותנית. אני מכיר בגורמים הנוכחים סביבי, ואת התהוות הגומלין שלי איתם. בלשונו של דוגן – להתגשם על ידי התופעות כולן.

חומרים נלווים:

  1. קיום שלוב / תיך נאת האן
  2. שירו של דוגן

שיחה 7: תשומת לב נכונה

נכיר את הסטיפטאנה סוטא – הדרשה המרכזית בעולם הויפסאנה. נראה כיצד התרגול של תשומת לב נכונה בנוי על 4 בסיסים: תשומת לב נכונה לגוף, תשומת לב נכונה לוודאנות (תחושת נעים\לא נעים\ניטרלי), תשומת לב לתופעות\תודעה (תופעות מנטליות), ותשומת לב לדרך. הבודהה מדבר על כל הנדבכים הללו כעל פקטורים שאנחנו מתבוננים בהם במדיטציה. נדון בכך שאחת המטרות של הויפסאנה היא התבוננות צלולה בחמשת המכשולים. הסטיפטנהה סוטא – התבוננות בתודעה: הבודהה לא מבקש מהנזירים להיפטר מתופעות התודעה, אלא להבחין בהן. לאפשר התבוננות בתופעות לא מיטיבות של התודעה (השתוקקות, סלידה וכו) אך גם בתופעות מיטיבות (כגון תודעה עילאית, יציבה).

תרגול 7:

נפתח בהקדמה קצרה מתוך הסאטיפטאנה סוטא. הבודהה מדבר על לראות את הגוף כגוף, את התודעה כתודעה, את התחושות כתחושות. ראייה צלולה שלהם כפי שהם עכשיו, היא ראייה משחררת. זו סוג של הזמנה להנות מהתודעה שלנו ומההתבוננות בה. להסתכל על ההשתוקקות, הסלידה והבלבול באהבה ולא באשמה או בהלקאה עצמית.  

חומרים נלווים:

  1. הדרשה על ביסוס תשומת הלב

שיחה 8: אנאטה ודרך הבודהיסטווה

נחזור לשיר של דוגן:  ללמוד את עצמי פירושו לשכוח את עצמי.

לשכוח את עצמי פירושו להיות מוגשם על ידי התופעות כולן

להיות מוגשם על ידי התופעות כולן פירושו להשיר גוף-תודעה של עצמי וגם גוף-תודעה של האחרים.

נראה כיצד לשכוח את עצמי הוא תרגול של אנאטה. אני לא נאחז בעצמי, אך יש לי אחריות על עצמי ועל גופי.

לשכוח את עצמי פירושו להיות מוגשם על ידי התופעות כולן – התהוות גומלין. הרגע הזה ואני בתוכו הם תוצר של גורמים ותנאים. להיות מוגשם על ידי התופעות כולן פירושו להשיר גוף-תודעה של עצמי וגם גוף-תודעה של אחרים: לראות את הריקות של העצמי ושל כלל התופעות.

נציג את הבודהיסטווה שמקדישה את עצמה לרווחת כל היצורים החשים. לפי דרך הבודהיסטווה אין בעצם הבדל בין פעולה פנימית לבין פעולה בעולם. כך ששתי שאלות מרכזיות אמורות להנחות אותנו בבחירות שלנו: מה ירבה טוב בעולם? ומה יביא לפיתוח וטיפוח התודעה?

תרגול 8:

תרגול חמלה לעצמי, ולאדם אהוב.

חומרים נלווים:

הבודהיסטווה מתוך הספר הלב הנבון של ג׳ק קורנפילד

שיחה 9: התרגול בחיי היום יום

נציג את סוטת שמונה התופעות של העולם הזה – לוקהויפטי סוטה:

רווח והפסד

תהילה ואלמוניות

שבח וגנאי

עונג וכאב,

ארבעה צמדים שמניעים את העולם.

בתיאור התופעות הללו, קרן ארבל מתרגמת כ"נקרה בדרכי", דהיינו קרה לי. זה לא בהכרח קשור למה שעשיתי או לא עשיתי, למעשה זוהי אנאטה.

ניגע בשיחה גם בטקסט על ״שמונה בתים על התמרת התודעה״. נראה כיצד הטקסט הזה קורא לתרגול שהוא אנטידוט לחשיבות עצמית ולתחושת תהילה. לעתים, לקחת על עצמי את התבוסה יכול להיות תרגול מדהים. תרגול של אי היאחזות בניצחון. השיר הזה הוא למעשה הצעה לתרגול שמאתגר את גבולות העצמי.

תרגול 9:

הרפיה מהעצמי.

חומרים נלווים:

  1. סוטת שמונה התופעות של העולם הזה
  2. שמונה בתים על התמרת התודעה

—————————————————————————

קישורים לפתיחה באפליקציות הפודקאסטים וביוטיוב:

קישור לפתיחת הפודקאסט ב spotify:
https://did.li/WF3fT

קישור ל Amazon music:
https://did.li/dRuTY

קישור ל Apple Podcasts:
https://did.li/Ct9YH

קישור לפודקאסט ישראל:
https://did.li/XC4w5

קישור ליוטיוב:
https://did.li/v7MlC