אודות
שמי אסף סטי אל-בר, ואני לומד ומלמד את הדרך הבודהיסטית מאז 1997. התרגול עבורי הוא מרחב של שינוי פנימי עמוק וטרנספורמטיבי, המתרחש הן על הכרית, והן בלב החיים עצמם – בתרגול של מעורבות ולקיחת אחריות בעולם מתוך חמלה וחוכמה.
כיום אני מורה בעמותת תובנה, מורה מייסד ב"נלנדה" – מרחב לתרגול בודהיסטי מעמיק, ומרצה בכיר בתוכנית לתואר שני בחינוך, מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית במכללת בית ברל.
בשנים האחרונות הלכו והעמיקו עבורי הן תרגול הדרך הבודהיסטית והן המעורבות החברתית. אני שמח על האפשרות לחלוק את חכמת הדרך ואת החמלה הבודהיסטית בזמנים של מחאות חברתיות ושינויים היסטוריים שאנו עדים להם.
אני נמנה עם מייסדי "משמרת 101" – יוזמה הפועלת ברוח ההתנגדות הבלתי-אלימה להשבת החטופים, ולאחרונה פרסמתי את ספרי חמלה רדיקלית, אשר מתייחס לדרך הבודהיסטית כדרך חיים המבוססת על חמלה, ובוחן כיצד חמלה זו תתבטא במעורבות חברתית ובמחשבה פוליטית – אשר להן תפקיד קריטי בעידן של משבר מוסרי, חברתי ואנושי.
התרגול שלי משלב בין מסורת הויפאסנה והבודהיזם המוקדם לבין הבודהיזם הטיבטי והגותו של הדלאי לאמה ה-14 ומסורת הגלוק. התחלתי את דרכי בתרגול בוואט סואן-מוק שבתאילנד, ובלימוד הדרך המשחררת של אג'האן בודהדאסה. בהמשך הושפעתי עמוקות מהוראתם של רוזמרי וסטיב ווייזמן, המלמדים מדיטציית ויפאסנה מעמיקה ברוח מסורת מהאסי סאיאדו, בשילוב טיפוח חמלה ומדיטציה רפלקטיבית.
לצד המסורת הבודהיסטית, אני שואב השראה מההגות הדיאלוגית של מרטין בובר, אריך פרום ואלבר קאמי – שלושתם מציעים דרכים שונות לחיים שיש בהם זיקה,מודעות חברתית, וחיי רוח. בובר מלמד אותי לשזור רוח בקהילה ובחיים הפוליטיים; קאמי מזכיר את חשיבותו של מרד אתי נוכח האבסורד; ופרום מהדהד את האפשרות לחבר בודהיזם ותיאוריה ביקורתית לכדי הבנה חומלת ועמוקה של האדם והעולם. יחד הם מציעים השראה לאופנים בהם ניתן לשלב חיי רוח לתוככי החברה בת זמננו ולתוך מאבק חברתי.
העניין שלי בתודעה ובנפש האנושית הוביל אותי גם ללימודים בתוכנית התלת-שנתית לפסיכותרפיה בגישת האקומי – פסיכולוגיה התנסותית, שבה שימשתי גם אסיסטנט במשך מספר שנים.